Nagłówek (head)

Nagłówek (head)

Pomiędzy <head> a </head> czyli w nagłówku strony, zawarte są ważne informacje, na które roboty wyszukiwarek zwracają uwagę.

TITLE

Jest to najważniejszy element nagłówka (pod względem pozycjonowania strony), zawierający tytuł strony, który wyświetlany jest w wynikach wyszukiwania jako link do strony. Powinien być krótki i jednoznaczny. Należy pamiętać, że wyżej oceniane są słowa, które znajdują się bliżej początku dokumentu HTML lub bliżej początku sekcji. Więc gdyby słowem wpisanym przez użytkownika w wyszukiwarce było „księgarnia online”, to strona o tytule:

<title>Księgarnia online – największa i najtańsza</title>

mogłaby uzyskać wyższą pozycję, niż strona o tytule:

<title>Największa i najtańsza księgarnia online</title>

META DESCRIPTION

Nieco mniej znaczący od Title jest znacznik Description. Powinien zawierać niedługi, zwięzły opis strony, który zachęci do jej odwiedzenia, gdyż wyświetlany jest zazwyczaj w wynikach wyszukiwania zaraz po tytule serwisu. Również w Description największe znaczenie mają słowa, które znajdują się najbliżej początku znacznika. Przykładowy opis:

<META name=”description” content=”Opis strony”/>

META KEYWORDS

Obecnie znaczenie META Keywords, w którym zawieramy słowa kluczowe, jest znikome (kiedyś był jednym z najważniejszych znaczników). Mimo to warto umieścić go w kodzie strony. META Keywords to zbiór kilku wyrazów, które są najważniejsze i najczęściej występują w treści strony. Warto umieścić tu wyrazy zawarte w Title, lecz należy zapamiętać, aby słowa kluczowe się nie powtarzały.

<META name=”keywords” content=”słowo1, słowo2, słowo3, słowo4″/>

META ROBOTS
Znacznik ten wskazuje mechanizmom wyszukiwarek, jak mają indeksować witrynę. Poprzez odpowiednie parametry określamy, gdzie chcemy wpuścić robota i co ma indeksować. Najczęściej META Robots używam z parametrami index bądź follow, ale istnieją także inne:

  1. index – pozwalający robotom na indeksowanie dokumentu HTML;
  2. noindex – zapobiegający indeksowaniu strony przez roboty;
  3. follow – pozwalający robotom na indeksowanie wszystkich stron, do których dotrze przez linki w witrynie;
  4. nofollow – nie pozwalający robotowi na indeksowanie stron, do których linki znajdują się w dokumencie;
  5. all – to samo, co index, follow;
  6. none – to samo, co noindex, nofollow.

Przykładowy znacznik META Robots wygląda następująco:

<META name=”robots” content=”index, follow”/>

Istnieją też inne znaczniki META, np. Author, Copyright, Language, itd., lecz nie mają one zbyt dużego wpływu na to jakie miejsce witryna będzie miała w wynikach wyszukiwania.